Skånsk folkelighed i nordisk
perspektiv
Af Johannes H. Christensen, tidligere
formand for Dansk-Skaansk Forening. Fra Vejle Amts Folkeblad 20. juli
1979
Det var Sønderjylland
fra Ejderen til Kongeåen, Nørrejylland fra Kongeåen til Skagen, Fyn,
dernæst Sjælland, Lolland og Falster samt Skåne, Halland og Blekinge.
Bornholm hørte under Skåne.
Ved
tvangsfreden i 1658 sagde den danske udenrigsminister Kresten Skeel: "Ak,
gid, jeg aldrig havde lært at skrive".
Vi måtte afstå
de kærnedanske lande østen for Sundet. Skåneland var ikke
yderprovinser, grænselande, det var selve Danmarks kærne, både
folkeligt og økonomisk. Skåne dækker 11.000, Blekinge 3.000 og
Halland 5.000 kvadratkilometer.
Der boede ikke
skyggen af en svensker i disse lande. Det var en ren dansk befolkning,
der pludselig fik bud om, at de fra nu af var svenske. Med alt hvad det
indebar.
Da svenskerne
af i dag er vore brødre, og vi har samme politiske system og leveform,
ville det næppe være svært for en dansker at blive svensk i den ydre
form. De 600 danske læger i Sverige klarer opgaven udmærket. Men den
gang lå der flere hundrede års bitre fejder og krige med voldtægt,
drab, mord, plyndringer og hævnlyst bag forholdet dansk-svensk.
Ondskaben var
lige stor fra begge sider. Danskerne hvervede tyske landsknægte, som
myrdede og hærgede så grusomt, at man lukker øjnene ved læsningen.
Men efter 1658
lagde svenskekongen en dragon i hver bondegård i det erobrede område.
Dragonen skulle ikke arbejde, og havde al ret på sin side. Det måtte
skabe konflikter og de danske bønder blev den tabende part. Bønderne
blev dræbt eller måtte flygte til skovs.
I Dalby kirke
forkyndte præsten evangeliet på svensk. Bønderne stampede i gulvet i
protest, de ville høre Guds ord på dansk. Svenskerne kom. Dræbte
oldermændene, rev det meste af kirken ned og pålagde en stor bod.
Da danskerne
gik i land i Skåne i 1676 blev de naturligvis hilst som befriere og
modtaget med en overvældende jubel af hele Skånelands befolkning.
Fire skånske
regimenter blev straks opstillet til kampen mod de svenske, og 30
kompagnier af friskytter blev dannet på gøngernes eget initiativ.
Deres kvinder syede dannebrogsfaner til striden, og friskytterne brugte
den danske edsformular, når de svor fanen til deres egne valgte høvedsmænd.
Der er noget
manende og dybt ægte i den danske faneed. Den lyder:
"Jeg
betror dig denne fane, fordi jeg ved, at du er en ærlig og modig mand,
du skal føre den, som en danemand værner sin ægtehustru. Du skal
svinge den over ærlige folk og ikke lade den vaje over forrædere.
Under march og på vagt, under storm og i strid skal du stå som et mønster
for tapre soldater. - Ingensinde må du vige, aldrig må du give
anledning til, at hæren bliver modløs og flygter. Skulle det ske, at
fjenden afhugger din højre hånd, skal du slå tænderne i fanen. Du
skal værne den, så længe du lever og ånder. Må du opgive kampen,
det Gud forbyde, skal du vikle dig i fanen og dø".
Ved Lund kæmpede
den danske hær i december 1676 og tabte slaget. Fem tusinde danske
soldater faldt i dette største slag i Nordens historie. De levede op
til den ed, de havde aflagt til deres konge.
Svenskerne
afbrændte Skåne og dræbte friskytterne under tortur. De blev spiddede
langs vejene til skræk og advarsel for andre.
"Hvor
omkring i bygden din færd du ta'r, de spiddedes skygger omkring dig du
har. Og alle mødte de døden kækt, de ville ej skilles fra deres slægt."
Digtet er
forfattet af Zacarias Collin, skånsk skolelærer i Helsingborg i
1890'erne.
Frankrigs
Solkonge tvang danskerne til at rømme Skåne og kongen murede de østvendte
vinduer i Kronborg til.
20.000 skåninger
kom som flygtninge til Sjælland og måtte gennem den hårde sociale
eksistenskamp.
Det var forbud
mod indførelse af danske bøger i Skåne helt op til 1856.
Hele Skånelands
ungdom blev udskrevet til svensk krigstjeneste og sendt til Rusland og
Polen, hvorfra kun meget få vendte tilbage.
Således blev
Skåne folketomt og forarmet i mange hundrede år. Svenskerne sivede
gradvist ned i landet og folk havde lært at dukke nakken og lystre de
blågule herrer.
Forunderligt
er det alligevel at læse og særlig høre, at i året 1811 nægtede tre
tusinde skånske karle at lystre de svenske indkaldelser. Thi skåningerne
skulle i krig mod danskerne. Kong Frederik den Sjette havde sendt
balloner med budskab til skåningerne om at være klar til at kæmpe for
en forening, når danskerne gik i land. De kom aldrig.
Englænderne røvede
krigsflåden og hæren blev på Sjælland.
De tre tusinde
skånske bønder samledes ved Klågerup, en lille landsby i det centrale
Skåne. De vedtog at de ville nægte at bære våben mod deres gamle fædreland.
De led en
grusom skæbne.
Svenskerne
sendte seks vogne med brændevin og øl derud. Bønderne drak sig en rus
på. Svenskerne kom og fangede bønderne. De blev ført til Malmø og
henrettet ved skydning, hængning og halshugning, en del blev deporteret
til fængslerne nordpå.
Det var så
sent som i 1811.
I 1814 tvang
en svensk konge med en hær af svenske, russere, tyskere og kosakker,
den danske konge til at afstå Norge til Sverrig. Fire hundrede års
folkeligt fællesskab blev brudt med magt. Kosakkernes lanser og tyske dødningehovedregimenter
var de slående argumenter i den daværende nordiske argumentering.
Det var i
1814.
I 1848
blomstrede skandinavismen.
22.000 svenske
soldater af den kongelige svenske hær kom til Sjælland, Fyn og Sønderjylland
for at danne et neutralt bælte mellem slesvig-holstenerne og danskerne.
Korpset blev
trukket tilbage et år senere.
600 mand begik
faneflugt. De blev desertører.
De deserterede
fra de blågule faner for at blive frivillige i den danske hær. Det
blev de og kæmpede bravt og tappert, - "Vi vil være hos de
danske, der befinder vi os såre vel", sagde de skånske
frivillige.
Endnu i 1864
kom flere hundrede frivillige fra Skåne og Sverrig og gav deres liv for
Danmarks sag.
Den sidste
mand, der kæmpede i skanse II, var en skåning. Prøjserne tilbød ham
pardon. Han afslog og faldt.
Det var i
1864.
I 1914 stod
den svenske hær mobiliseret og havde taget Sjælland under observation,
som det siges.
Om svenskerne
var gået med tyskerne, havde de fået Sjælland, hed det. Svenskerne
fik kolde fødder ved tanken om en virkelig krig og skiftede regering.
Forinden var der store uroligheder blandt det indkaldte mandskab i de skånske
forlægninger. Der var ganske enkelt mytteri. Det værnepligtige
mandskab nægtede at bære våben mod Danmark, som parolen lød i august
1914.
Danske
modstandsfolk kan på stribe berette om alle de tjenester og former for
hjælp, som de mødte hos den skånske befolkning fra fiskere,
toldfunktionærer, kystvagter m.fl.
Den danske
brigade lå i Skåne og havde et godt forhold til befolkningen.
Efter krigen
voksede industrialiseringen af Sverige meget stærkt. Det betød, at
200.000 folk fra andre dele af Sverige flyttede ned i Skåne. Det gav
anledning til en del sociale og folkelige problemer.
Da svensk tv
havde fået deres nye sendere i Hør proklamerede man åbenlyst med
begejstring:
"Nu
har vi genvundet de skånske lande for anden gang".
Inden Tv2 kom,
havde skåningerne set på dansk tv.
I tusind år
var Skåne kærnen i det danske rige. Her boede de fleste danske. Her
var de fleste kirker og klostre. Herfra kom de fleste stude og øksne,
og herfra hentede Kongens Gælker de store afgifter fra sildemarkedet i
Skanøre och Falsterbo, det største i Europa indtil 1400, da silden
pludselig forsvandt fra Øresund.
I slutningen
af forrige århundrede udvandrede en femtedel af Skånes befolkning. En
del tog til Danmark, men de fleste udvandrede til USA og Canada samt
Australien.
Det var et
stort folkeligt tab, men alligevel er der en stærk dansk folkelighed i
nutidens Sverige.
En million skåninger
præger stadig Sverige på mange måder.
Enhver skåning
ser Kongens by, København, som sin første store udlandsfærd.
Zoologisk have, Tivoli m.m. er en skånings første indtryk af Danmark.
Stockholm ligger syv hundrede kilometer borte, det er en abstraktion,
indtil en skåning bliver voksen og kommer der i nyttigt ærinde.
Ernfrid Tjørne,
Falsterbo og Anders Hedwall, Hør, stiftede i 1936 Skånsk Samling,
Selskabet til beskyttelse af Skånelands Natur og Kultur. De udgiver et
årsskrift SÄASÄ, som indeholder mange artikler på skånske dialekter
og bygdemål.
Den skånske folkelighed
er svensk i sin statur, men ægte skånsk og selvbevidst i sin kærne.
Den er ikke dansk. Det danske druknede i blod og terror, frygt og rædsel,
samt udvandring, men bevidstheden, om at det er frænder af samme blod
og æt, som bor på den anden side af Sundet, er meget levende.
Man vil gerne
markere sig som færinger og ålændinge, frisere, bornholmere og finlændinger.
Derfor har man en skånsk fane, fød dug med gult kors, Johannitternes
gamle korsfarerfane, som ses overalt i Skåne. Skåningerne har
overlevet som nation og leverer mange gode folk til Sveriges øverste
ledelse og administration. Men Danmark har gjort uendeligt lidt for at
bevare og styrke forbindelsen mellem jævne folk. De forbindelser, der
er, er skabt ad folkelig vej. Derfor er de gode og stærke.
At kende sig
selv og sin egen identitet, er ethvert menneskes ret.
Hvis dansk
folkelighed skal styrke sig selv til den forestående dyst i det store
europæiske fællesskab, bliver det nødvendigt at revidere tanken om at
det halve Danmark blev svensk, fordi vi ligner hinanden.
Den skånske
folkelighed og den lange blodige kamp for livet, retten til at være sig
selv, kampen for hjemstavnen, alt dette bør være dansk ungdoms
dagligdag i skole og under uddannelse. Der ligger et mægtigt følelsesladet
stof og venter på behandling. Og dansk ungdom sukker efter noget, der
er folkeligt og ægte. - Thi gøglet glæder ingen og svinder som dug.
Vi skal møde
svenske brødre på et ærligt grundlag. Vi skal vide, hvor vi står, og
hvad der ligger bag os.
I fremtidens
Europa må Danmark ad den folkelige forbindelse over Skåneland vinde
Sverige for den gamle tanke om frænder og folk af en æt - ellers
bliver det helt andre forhold vi kommer til at møde og strides med.
Skånelands skæbne
er Danmarks skæbne. Vi har havet som en gyngende bro. Lad os benytte
den, mens tid er.
|