Dansk-Skaansk Forening besøger årsmøderne
Flensborg Avis 8. juni 2001.

BIRKERØD. Selv om der er flere timers kørsel fra Helsingør og til Sydslesvig, tager 18 medlemmer af Dansk-Skaansk Forening alligevel turen til årsmøderne.
– Vi har et medlem, som interesserer sig lige så meget for Sønderjylland som for Skåne. Britta Kragelunds far var nemlig i mange år formand for Slesvig Ligaen, fortæller formanden Jørgen Brandt.
Sidste år var foreningen til årsmøderne i Sydslesvig for første gang.
- Jeg var ikke med på grund af sygdom, men de andre husker tydeligt regnvejret, siger formanden smilende.
I år er det blandt andet Frederiksstad, den dansk-frisiske skole i Risum og det store friluftsmøde i Flensborg, som får besøg af foreningen.
- Vi ser med samme briller på Skåne, som på den del af Sønderjylland, der ikke kom tilbage ved afstemningen i 1920. Begge dele er noget, der er gået tabt, siger formanden for foreningen, der blev grundlagt i 1954 og i dag har omkring 200 medlemmer.
- Vi får også besøg fra Sydslesvig hvert år. Det er skolelederparret i Frederiksstad, Hans og Ruth Guttormsen, som tager turen helt til Helsingør for at være med, fortæller Jørgen Brandt.
Selv om interessen for Sønderjylland er stor, vil foreningen dog ikke ændre formål.
- Der er så mange foreninger, som tager sig af Sønderjylland, mens vi er næsten de eneste, som tager sig af Skåne, forklarer formanden.

Christina Kabel